STRATEGI KOMUNIKASI BISNIS MELALUI MEDIA SOSIAL UNTUK MENINGKATKAN POTENSI DESA

(STUDI PADA DESA TAMBAKROTO, PEKALONGAN)

Authors

  • Setya Indah Isnawati Universitas Ngudi Waluyo
  • Jaya Ramadaey Bangsa Universitas Ngudi Waluyo
  • Abdul Aziz Universitas Ngudi Waluyo

DOI:

https://doi.org/10.37150/jimat.v3i2.1723

Keywords:

Business Communication, Strategy, Village Potential

Abstract

Various business sectors have started to use social media as a means of promotion as well as business development, including in developing the potential that exists in Tambakroto Village, Kajen District, Pekalongan Regency. In this village, the potentials include processing wood waste into handicrafts, containers/places for salted fish (reyeng), batik, dry land, rice fields and nature tourism. This study aims to analyze the business communication strategies carried out to increase the potential of the village. Using the descriptive analysis method, the researcher provides an overview of how business communication strategies through social media can potentially improve villages. The object of research is the community leaders of Tambakroto Village. The results of the research and discussion stated that Tambakroto Village already uses the Whatsapp and Facebook platforms to interact, and uses business communication strategies in the form of organization communication, business correspondence, specific / technical data exchange, and promotional communication. However, more efforts are still needed, namely maximizing existing social media (websites), adding Instagram and Youtube platforms and collaborating with local influencers/celebgrams/content creators.

References

Ardianto, Elvinaro. 2012.Komunikasi Massa. Simbiosa Rekatama Media: Bandung.

Afriani, Fenny, Rahayu Agnes P, & Agustinigrum Henny. (2017). Hierarki Efek Model Pada Tayangan Iklan Youtube (Jurnal), Vol. 2, No. 2.

Adwitya Sanjaya, P. K. (2018). Etika Bisnis Dan Entrepreneurship Dalam Pembangunan Ekonomi Bali: Dalam Perspektif Hindu. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 18(1), 93–

https://doi.org/10.32795/ds.v1i18.106

Asis, P. H., Marjani, M., & Ma’ruf, A. A. (2020). Penggunaan Pemasaran Digital (Digital Marketing) Sebagai Pendukung Pengembangan Usaha Pada Kelompok Pengrajin Anoa Art. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 345–

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2019). Penetrasi dan Profil Pengguna Internet Indonesia. 1–6.

Baran, S.J dan Davis, D.K. (2015). Teori Komunikasi Massa. Edisi ke-5. Buku ke-2. (terjemahan). Jakarta: Salemba Humanika.

Bawono, Icuk Rangga & Erwin Setyadi. (2019). Optimalisasi Potensi Desa Di Indonesia. PT Gramedia Widiasaran Indonesia: Jakarta.

Berita Desa, “Ini Dia Tingkatan Klasifikasi Desa Berdasarkan Perkembangannya”, https://berdesa.com akses pada 23 Oktober

Bogdan dan Taylor. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remadja Karya.

Bungin, Burhan. (2014). Penelitian Kualitatif. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Cahyono, Adi. (2018). Strategi Komunkasi Lembaga Amil Zakat Nurul Fikri Zakat Center Dalam Upaya Penghimpun Dana Umat di Kalimantan Tengah (Jurnal), Vol.

, No. 1.

Chandra, Suhartono dan Richard Andrew. (2018). Peran Media Sosial Dalam Strategi Komunikasi Pemasaran di Sebuah Perguruan Tinggi Swasta di Jakarta Barat. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, Vol. 2, No. 2.

Ganiem, Leila Mona & Eddy Kurnia. (2019). Komunikasi Korporat (Konteks Teoretis dan Praktis. Jakarta: Kencana.

Kannan, P. K. (2017). Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22–45.

Mandibergh. (2012). Media Sosial. Simbiosa Rekatama Media: Bandung. Nelliyana & Safwan. (2020). Media Sosial Sebagai Strategi Komunikasi Pengelolaan Zakat (Studi Kasus di Baitul Mal Kab. Pidie) (Jurnal), Vol. 2, No. 3.

Purwanto, Djoko. (2016). Komunikasi Bisnis. (edisi ketiga). Jakarta: Erlangga.

Rahardjo, Mudjia. (2021). Triangulasi dalam Penelitian Kualitatif dalam https://uin- malang.ac.id/r/101001/triangulasi-dalam- penelitian-kualitatif.html akses pada Januari 2022.

Shirky. 2008. Hubungan Intensitas Mengakses Sosial Media terhadap Perilaku Belajar Mata Pelajaran Produktif pada Siswa Kelas XI Jasa Boga di SMK N 3

Klaten. Dalam Yuzi Akbari Vindita Riyanti (2016). Skripsi. Yogyakarta: Pendidikan Teknik Boga FT Universitas Negeri Yogyakarta.

Soleh, Ahmad. (2018). Strategi Pengembangan Potensi Desa. Program Doktor Ilmu Ekonomi Universitas Padjajaran: Bandung.

Downloads

Published

2022-09-25
Abstract viewed = 751 times